حکمت
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
شناسه خبر : 68190
  پرینت تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵ |
وزارت اقتصاد اعلام کرد؛

«رفاه گمشده»، میراث یک دهه بی‌عملی در اقتصاد

رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ با افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد مثبت تشکیل سرمایه ثابت، کاهش بیکاری و افزایش مشارکت اقتصادی همراه است و قاعدتا با رشد با برآیند صفر دولت گذشته متفاوت خواهد بود.
«رفاه گمشده»، میراث یک دهه بی‌عملی در اقتصاد

به گزارش راه صنعت از وزارت امور اقتصادی و دارایی، این وزارتخانه در پاسخ به گزارش مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۹ روزنامه «سازندگی» با تیتر «رفاه گمشده» توضیح داد: کیفیت رشد اقتصادی و تداوم آن از اولویت‌های دولت سیزدهم است؛ تحلیل‌ داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد در کنار رشد اقتصادی با احتساب نفت، رشد اقتصادی بدون نفت و سایر بخش‌ها نیز افزایش یافته است.

رشد اقتصادی بر اساس گزارش بانک مرکزی در ۳ ماهه نخست امسال اقتصاد کشور با نفت، رشد ۶.۲ درصدی و بدون احتساب نفت، رشد ۵.۷ درصدی بوده و هرچند رشد بخش نفت در بهار امسال ۱۶.۴ درصد به استناد گزارش بانک مرکزی بود، اما سایر بخش‌های اقتصادی نیز توانستند رشد بالایی را محقق کنند.

همچنین رشد اقتصادی بر اساس گزارش مرکز آمار ۷.۹ درصد با نفت و بدون نفت ۶.۱ درصد بدون نفت بوده است.رشد بخش نفت بر اساس این آمار ۱۹.۸ بوده اما سایر بخش‌ها نیز شاهد رشد متوازنی بودند و به روایت مرکز آمار تمام گروه‌های اقتصادی کشور بجز گروه کشاورزی رشد اقتصادی مثبت داشتند که این بخش نیز عمدتا به دلیل خشکسالی بوده است.

از سوی دیگر، سیاست‌های دولت در کنترل رشد نقدینگی، کاهش انتظارات تورمی مجموع سیاستهای ارزی دولت و بانک مرکزی در نیمه نخست امسال در کنار انضباط مالی دولت، نرخ تورم را در نیمه نخست امسال کاهش داده است.

بنابراین حرکت زیگزاگی ادعایی درباره رشد اقتصادی درست نیست، زیرا رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ در واقع چهارمین فصل پیاپی رشد اقتصادی بوده که با افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد مثبت تشکیل سرمایه ثابت، کاهش بیکاری و افزایش مشارکت اقتصادی همراه بوده و قاعدتا در چنین شرایطی به مرور در وضعیت اقتصادی خانوارها اثرگذار خواهد بود و این دقیقا به معنای بازیابی رفاه گمشده‌ای است که در اثر یک دهه بی‌عملی در اقتصاد ایجاد شده است.

| منبع خبر : ایرنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای «رفاه گمشده»، میراث یک دهه بی‌عملی در اقتصاد بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.