حکمت
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
شناسه خبر : 80739
  پرینت تاریخ انتشار : ۰۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰ |
نشانه‌ها و علائم تب دنگی را بدانید و از سفر به استان‌های آلوده خودداری کنید

تب دنگی به تهران نزدیک می‌شود

برای ما مردمی که پاندمی کرونا را پشت سر گذاشته ایم همه‌گیری واژه‌ ترسناکی است دیگر نمی‌توانیم مثل روزهای قبل از کرونا به همه‌گیری‌هایی که در کشورهای دیگر شایع می‌شود بی‌توجه باشیم و حالا یک پشه واژه «خطر همه‌گیری تب دنگی» را همراه آورده است پشه‌ای که بر عکس سایر همنوعانش از صبح تا غروب فعالیت می‌کند و می‌گزد! پشه آئدس.
تب دنگی به تهران نزدیک می‌شود

راه صنعت- مسئولان بهداشتی کشور از آلودگی بیش از ۶ استان کشور به بیماری تب دنگی خبر می‌دهند و آرتمیس رمضانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران می‌گوید: «این روز‌ها با توجه به گسترش آئدس در گیلان و بخش‌هایی از مازندران امکان اینکه این پشه به تهران هم بیاید، زیاد است.» این در حالی است که حسین فرشیدی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت هم می‌گوید: «تب دنگی در صورت همه‌گیری از کرونا خطرناک‌تر خواهد بود.»

بنابر اخبار منتشر شده در رسانه‌ها پشه آئدس استان‌های جنوبی کشور، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان را آلوده کرده است. در شمال کشور نیز استان گیلان آلوده شده و استان‌های مازندران و گلستان احتمال قریب به یقین آلوده می‌شوند. استان‌های دیگر به ویژه استان‌های همجوار این استان‌ها هم در معرض تکثیر و آلودگی آئدس قرار دارند ولی به گفته کارشناسان تا زمانی که استانی آلوده نشده است، فرصت بهسازی وجود دارد.
چطور به ایران آمد؟

به گزارش شبکه شرق شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: «پشه‌های مهاجم از طریق هواپیما، خودرو و کشتی به سایر کشورها قابل انتقال هستند. پشه آئدس هم اکنون جزایر جنوبی کشور مانند کیش، بندرلنگه، هرمز و قشم را آلوده کرده است»
ب

نا به این گزارش وقوع سیل در امارات، موجب آلوده شدن گسترده این کشور به ویژه شهر دُبی به آئدس شد؛ هم‌اکنون تمامی بیمارستان‌های این کشور درگیر بیماری بوده و هزاران بیمار از طریق این کشور وارد ایران شده‌اند.

عرشی با اشاره به اهمیت توجه به این پشه توسط دستگاه‌های مختلف در کشور، تاکید کرد«تعداد کارشناسان بهداشت محدود است و مه‌پاشی هم به‌تبع، محدود صورت می‌گیرد؛ لذا بهسازی محیط و پیشگیری از گزش افراد توسط پشه، مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه است که باید توسط سازمان‌ها و مردم انجام شود»
به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گسترش پشه و بیماری‌های‌اش اجتناب ناپذیر است اما فعالیت‌هایی نظیر بهسازی محیط، جمعیت پشه را کمتر می‌کند و احتمال آلوده شدن بیماران را کاهش داده و از وسعت همه‌گیری می‌کاهد. اگر دستگاه‌ها اقدامات لازم را انجام ندهند، ممکن است در آن واحد با هزاران بیمار در همه‌گیری گسترده مواجه شویم.»

اما بد نیست بدانیم این پشه موجود نوظهوری نیست و از سالها قبل در الوده کردن انسانها به بیماری فعال بوده است به گزارش مهر مسعود مردانی مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: از بالغ بر سه سال پیش خطر اپیدمی این بیماری توسط مرکز تحقیقات به وزارت بهداشت اعلام و از همان زمان اقدامات اصولی انجام شد.
وی با بیان اینکه هر دو نوع پشه آئدس آلبوپیکتوس و آئدس اجیبتی ناقل بیماری در کشور وجود دارد که اجیبتی در جنوب کشور بیشتر مشاهده می‌شود، از گزارش موارد انتقال بومی یا محلی در بندر لنگه خبر داد و افزود: این آمار نگران کننده است، چراکه انتقال بومی می‌تواند منجر به درگیری کل کشور شود.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اولین مورد ثابت شده در کشور توسط آزمایش‌ها، مورد مسافر از امارات بوده است. البته این کشور هنوز شیوع بیماری را اعلام نکرده و ترجیح بر جلوگیری از سفرها به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

علائم تب دنگی چیست؟
گزارش عصر ایران بیشتر عفونت‌های دنگی علائمی ایجاد نمی‌کنند اما اگر تب بالای ۴۰ درجه دارید معمولا با نشانه‌های زیر همراه می‌شود: بثورات پوستی، درد شدید پشت چشم، حالت تهوع یا استفراغ، درد عضلات، استخوان و مفاصل.

علائم تب دنگی ۴ تا ۱۰ روز پس از نیش پشه ظاهر می شوند و می توانند سه تا هفت روز نیز طول بکشند. حدود ۱ نفر از هر ۲۰ فرد مبتلا به این بیماری، پس از شروع به محو شدن علائم اولیه با نشانه های شدت یافته رو به رو می شود.

اما تب دنگی شدید (تب خونریزی دهنده دنگی) که یک اختلال تهدید کننده حیات است علائم هشدار دهنده‌ای دارداول تب شدید معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از برطرف شدن تب اولیه تظاهر می یابند درد معده و شکم، استفراغ مکرر، مشاهده خون در مدفوع، خونریزی از بینی یا لثه‌ها و خستگی شدید بی‌قراری یا تحریک‌پذیری که اگر در استان‌های آلوده ساکن هستید با مشاهده هر یک از علائم زیر فورا به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.
درمان ندارد!

نویسنده : نفیسه مجیدی زاده
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای تب دنگی به تهران نزدیک می‌شود بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.